Akıllı telefonla taksi servisi "Uber" Almanya'da yasaklandı.

image 

 

Akıllı telefonla taksi servisi "Uber" Almanya'da yasaklandı.

Almanya kendi topraklarında Uber kullanımını yasakladı. Uber ilk kez ülke genelinde yasaklanıyor.

Uber Berlin kentinde yasaklanmıştı. Ancak Frankfurt yargılığında yapılan duruşma sonucunda yargıç Uber'in bütün Almanya genelinde yasaklanması gerektiği yargısına vardı.

Uber nedir?

ABD'li Uber kuruluşu, arabası ya da motorsikleti olan herkesin taksi olarak çalışmasını sağlıyor. Akıllı telefonlara yüklenen uygulama ile taksi hizmetini verebiliyor ya da alabiliyorsunuz. Çok eski bir aracı ve "suç işlememiş/temiz belgesi" olan herkes istediği sürece Uber ile taksi olarak çalışabiliyor. İster tam zamanlı isterse her gün birkaç saat. Taksi arayanlar da bu uygulama ile istedikleri yere gidebiliyorlar.

Uber yeryüzünde 45 ülkede, 200'ün üzerinde kentte işliyor. Bu kentler arasında İstanbul da var.

Uber neden seviliyor?

-  Yeryüzünde haklı ya da haksız, taksi sürücüleri sık sık yolcuların ve üzellikle de yabancı gezginlerin yakınma odağı oluyor. Yakınma nedenleri parasal olarak kazıklanma ya da kötü davranış olabiliyor. Bunun nedenlerinden birisi, taksi sürücüleri bir kere taşıdıkları yolcuyu hoşnut etmek zorunda değiller. Hemen her zaman yeni yolcu bulabiliyorlar. O yüzden de "iyi hizmet" verme gereği duymuyorlar.

Uber'de ise, kullanan yolcular kendilerini taşıyan sürücü için geribildirimde bulunuyorlar. Böylece bir süre sonra hangi sürücünün iyi, hangisinin kötü olduğu ortaya çıkıyor.

- Uber'de yolculuk ederi önceden belli. O yüzden yolcu sürprizlerle karşılaşmıyor.

- Ödemeler de çevrimiçi ortamda, telefon üzerinden yapılıyor. "Bozuk para", "Yerel paraya bozdurma" gibi sorunlar olmuyor.

Sonuçta hem tüketici hem de sürücü hoşnut, "alan hoşnut, veren hoşnut".

Uber neden sevilmiyor?

Uber'i en çok sevmeyenler olağan taksi kuruluşları, sürücüler ve yerel yönetimler.

- Öncelikle taksiciler ile taksi kuruluşları tekel oldukları bir pazara, başkalarının girmesinden hoşnut değiller. Birçok yerde taksici dernekleri sürüş bedellerini ve çalışan taksi sayısını kendileri belirliyorlar. Tüketici büyük zararlara uğratılıyor. Şimdi bu oyun bozuluyor.

- Şimdiye dek birçok yere taksi sayısı yapay olarak sınırlandı. Bu da "taksi çalıştırma yetkisi" belgeleri için "hava parası" pazarı yarattı. Taksiler yüzbinlerce, bazen de milyonlarca avrodan satılmaya başladılar. Özellikle taksi derneklerinin başındaki kişiler bu işlerden milyoner oldular.

İşte bu "taksi ağaları"na yüksek bedeller ödeyerek taksi işletmeye başlayan kişiler, ödedikleri bu "hava parasını" yitirmek olasılığı ile karşı karşıyalar. Sonuçta taksi hizmeti veren kişi sayısı artarsa, "taksi çalıştırma belgesi"nin değeri de düşecek...

- Ulusal ve yerel yönetimler denetim yetkisini yitiriyorlar. Avrupa'da yıllarca ulusal ve yerel yönetimlerin kuralları pazarı boğdu. Özellikle Avrupa ülkelerinde bir kentte taksici olarak çalışabilmek için birçok kuralı yerine getirmek gerekiyor. Bunlar aracın özelliklerinin yanısıra örneğin Berlin'de çalışacak bir sürücünün kentteki bütün sokakları ezbere bilmesi gibi kurallar (Yolgösteren yazılımların her arabada olduğu çağda). Şimdi birden bu kuralları yerine getirmeyen kişiler bu işleri yapmaya başladılar. Devlet bu durumdan hoşnut değil. Varolan taksi sürücülerinin "güvenli hizmet verdiğini" düşünen devlete göre "şimdi yolcuların güvenliği tehlikede".

 

Latest comments

No comments

Almanya Türk

Almanya Türk

Almanya geneli için duyurular haberler vb